Het kan gebeuren dat u niet genoeg saldo op uw rekening heeft staan. Het lukt VKG dan niet om uw premie te incasseren. Ook kan het voorkomen dat u vergeet uw premie over te maken. In beide gevallen heeft u een betalingsachterstand. Wij sturen u dan een betalingsherinnering.
Lukt het niet om de premie op tijd te betalen? U ontvangt van ons twee betalingsherinneringen. Reageert u niet op de eerste en tweede betalingsherinnering? Dan loopt u een betalingsachterstand op en lopen de aanmaningskosten op. Uiteindelijk neemt incassobureau Bos Incasso het van ons over. Ook stopt de dekking. Lees hieronder meer bij het kopje ‘Wanneer stopt de dekking van uw verzekering?‘
Het is belangrijk gelijk in actie te komen. Kunt u niet meteen betalen? Bespreek de eventuele mogelijkheid van een betalingsregeling met uw adviseur. Samen met uw adviseur stellen wij dan een betalingsregeling vast die bij u past. Wanneer u zich niet aan deze regeling houdt, vervalt deze.
Gaat het om een verzekering van een motorrijtuig? Als uw motorrijtuig onverzekerd is, bent u strafbaar. De Dienst voor het Wegverkeer (RDW) onderzoekt regelmatig of alle geregistreerde motorrijtuigen zijn verzekerd. Is uw motorrijtuig niet verzekerd? Dan riskeert u een boete van de RDW. U bent namelijk wettelijk verplicht uw motorrijtuig te verzekeren.
Als u de premie niet betaalt, stopt de dekking van uw verzekering. Voordat dit gebeurt, ontvangt u een brief van ons. In de brief staat welke datum voor u van toepassing is. De dekking vervalt dan met terugwerkende kracht. U bent vanaf deze datum niet meer bij ons verzekerd en kunt dus geen claims indienen vanaf het moment dat de premie niet door ons ontvangen is.
U bent weer verzekerd vanaf de dag nadat wij uw achterstallige premie hebben ontvangen. Dit geldt ook als u een motorrijtuigenverzekering bij ons heeft.
Met een automatische incasso verkleint u het risico dat u een premiebetaling mist. Bovendien is het gratis. Voor hulp bij het afgeven van een automatische incasso kunt u terecht bij uw adviseur.
In het ‘Protocol bij betalingsachterstanden’ is afgesproken dat verzekeraars zich inzetten om betalingsachterstanden bij klanten zoveel mogelijk te voorkomen. Het bevat afspraken over hoe te handelen, zodat het voor klanten duidelijk is wat zij kunnen verwachten. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met uw adviseur.